„Dziecko chce być dobre.
Jeśli nie umie – naucz.
Jeśli nie wie – wytłumacz.
Jeśli nie może – pomóż…”

Janusz Korczak

 

Zrozumieć trudne sprawy

to projekt POWR.03.01.00-00-T122/18 finansowany przez Unię Europejską w ramach Programu Operacyjnego: Wiedza Edukacja Rozwój, realizowany przez Wyższą Szkołę Pedagogiczną im. Janusza Korczaka w Warszawie przy współpracy ze Szkołą Podstawową nr 8 z Oddziałami Integracyjnymi im. Jadwigi Wajsówny  (jako jedynej w Pabianicach).

Celem projektu jest podniesienie kompetencji rodziców i osób zaangażowanych w edukację przedszkolną i wczesnoszkolną oraz w edukacją początkową dzieci. Opiera się on na założeniach podejścia Korczakowskiego: holistycznego traktowania edukacji, uczenia tematów trudnych, wrażliwych z zastosowaniem metody projektu.

W SP8 odbiorcami działań projektowych jest 30-osobowa grupa uczniów klas 1-3, którzy – po przeprowadzonym na początku 2020 roku naborze – uczestniczą kolejno w realizacji programów:

  1. Zarządzanie czasem
  2. Kieszonkowe – wszystko o pieniądzach, które masz w portfelu
  3. Ludzie są różni – podstawy edukacji wielokulturowej
  4. Jestem EKO

Każdy program realizowany jest w ramach zajęć pozalekcyjnych w formie warsztatów przez 10 godzi dydaktycznych. Zajęcia prowadzą: p. Andżelika Olesiak oraz p. Agnieszka Kabza. Dla potrzeb zajęć warsztatowych każdy uczestnik otrzymał wyprawkę złożoną z artykułów papierniczych o wartości 50zł.

Więcej informacji o projekcie: https://uczelniakorczaka.pl/project/zrozumiec-trudne-sprawy/

Informacje o programach:

Zarządzanie czasem

Współcześnie, zarówno dzieci jak i dorośli, narażeni są na ciągły pośpiech i zmęczenie. Efektywne planowanie, organizowanie i wykorzystanie czasu szczególnie wolnego jest obecnie istotnym problemem. Wiele działań pedagogicznych, psychologicznych oraz społecznych ukierunkowanych jest na organizację czasu, np. wolnego. Ilość czasu wolnego uczniów jest zróżnicowana i zależy od wielu czynników, jednak z pewnością dziecko w wieku wczesnoszkolnym dysponuje znacznie większą ilością czasu wolnego codziennego niż młodzież czy dorośli. Mimo, iż cechą czasu wolnego jest możliwość dysponowania nim według własnej woli, to w przypadku dzieci powinien on być objęty kontrolą ze strony rodziców, szkoły oraz wszelkich placówek wychowania pozaszkolnego.

Jednocześnie dzieci w młodszym wieku szkolnym znajdują się w szczególnej sytuacji, gdy przy stosunkowo dużym wymiarze czasu wolnego ujawnia się często brak konstruktywnych sposobów jego wypełniania. W celu zapobiegania nieodpowiedniemu wykorzystaniu tegoż czasu, należy go dobrze zaplanować. Celem zajęć o charakterze projektowym jest wdrożenie dzieci do umiejętnego planowania swojego czasu oraz poznanie wielu form i sposobów jego spędzania. Właściwe jego wykorzystanie daje dziecku możliwość rozwoju intelektualnego, fizycznego oraz psychiczno-emocjonalnego. Dziecko aktywnie i twórczo spędzające czas wolny od obowiązków szkolnych i domowych uczy się samodzielności, zdobywa nowe doświadczenia i nabywa zdolności organizowania swego czasu nie tylko w dzieciństwie, ale także w życiu dorosłym.

Kieszonkowe- wszystko o pieniądzach, które masz w portfelu

Bezgotówkowy obrót pieniędzmi, jaki obecnie obserwuje np. dziecko, może przyczyniać się do błędnego przekonania, iż nie ma związku między tym, co zostało zarobione/zaoszczędzone a tym, co jest wydawane. Stąd zauważalny niejednokrotnie brak poszanowania pieniędzy oraz brak umiejętności ich oszczędzania i właściwego wydawania. Wiele instytucji, np. banki, Ministerstwo Finansów, proponuje szkołom wdrażanie programów lub przystąpienie do kampanii mających na celu podniesienie poziomu świadomości dzieci w zakresie możliwości i sposobów oszczędzania pieniędzy. Zajęcia proponowane w niniejszym projekcie mają cel nieco szerszy. Dotyczy on nie tylko kwestii oszczędzania, ale również zagadnień pozwalających zrozumieć system obrotu pieniędzmi. Dzieci w wieku wczesnoszkolnym uczą się wartości monet i banknotów oraz wykonują obliczenia rachunkowe. Jednak wiedza ta nabywana jest niejednokrotnie w oderwaniu od rzeczywistości. Metoda projektowa wykorzystana w toku zajęć pozwala ten problem rozwiązać, angażując przy okazji naturalną zaradność i przedsiębiorczość dziecięcą.

Ludzie są różni- podstawy edukacji wielokulturowej

Zmiany cywilizacyjne sprawiły, iż współczesna szkoła przygotowując młodego człowieka do życia winna zwrócić uwagę na trzy istotne kwestie: mobilność rozumiana szeroko, nie tylko jako przemieszczanie się ludzi, ale także:

  • dynamika otaczającej nas rzeczywistości (informacji, pomysłów, przekazów audiowizualnych itp.);
  • zglobalizowana komunikacja w życiu codziennym przejawiająca się w postaci coraz szybszych i łatwiejszych sposobów porozumiewania się między ludźmi;
  • nowe technologie informacyjno-komunikacyjne, czyli wszelkie media konkurujące z tradycyjnymi sposobami przekazywania wiedzy.

Połączenie tych trzech kategorii mobilności, komunikacji i mediów skłania do następującego wniosku: współczesność została zdominowana przez różnego rodzaju interakcje, w jakie wchodzą ze sobą przedstawicielki i przedstawiciele danych społeczności. To sprawia, iż współczesne dzieci są obywatelkami i obywatelami świata, w którym spotykają się z różne tradycje, kultury, języki i niezależnie od ich woli z wielokulturowością stykają się na co dzień. Treści edukacyjne realizowane w klasach I-III szkoły podstawowej przewidują tematy z zakresu edukacji wielokulturowej, jednak zdarzające się przejawy braku tolerancji i otwartości młodych ludzi na różnorodność i inność w relacjach społecznych przekonuje o konieczności wzbogacenia ww. treści szkolnych dodatkowymi zajęciami z wykorzystaniem metody projektowej. Bardziej praktyczne wdrażanie zagadnień z zakresu wielokulturowości umożliwi dzieciom nie tylko się dowiedzieć, ale również sprawdzić się w działaniu.

 Jestem EKO

W myśl deklaracji przyjętych na licznych konferencjach międzynarodowych, niezbędnym warunkiem w osiąganiu zrównoważonego rozwoju jest prowadzenie edukacji ekologicznej społeczeństw. Uwzględnia ona w swoich treściach wpływ działalności człowieka na środowisko i wynikające z tego konsekwencje, a także ma na celu podniesienie świadomości ekologicznej dzieci i młodzieży oraz całego społeczeństwa. Mimo, iż treści z zakresu edukacji ekologicznej znajdują się w programach nauczania klas I-III, to nie są one wystarczające. Nadal zauważalne jest odczucie oderwania młodych ludzi od otaczającego ich środowiska przyrodniczego, brak ich zrozumienia dla zjawisk i procesów mających w nim miejsce oraz dla wpływu działalności człowieka na ekosystem. Założeniem zajęć projektowych jest kształtowanie właściwych nawyków i postaw proekologicznych, a metoda projektów w znaczący sposób ułatwi sprostanie postawionym dzieciom zadaniom.