Aktywna tablica – realizacja programu
w Szkole Podstawowej nr 8 z Oddziałami Integracyjnymi
im. Jadwigi Wajsówny w Pabianicach
w roku szkolnym 2019/2020
„Aktywna tablica” to program rozwijania szkolnej infrastruktury oraz kompetencji uczniów i nauczycieli w zakresie technologii informacyjno-komunikacyjnych.
Głównym celem Programu jest umożliwienie wykorzystywania w procesie dydaktycznym nowoczesnych pomocy dydaktycznych, wybranych przez szkołę zgodnie z jej zdefiniowanymi potrzebami oraz podniesienie kompetencji uczniów i nauczycieli przez zmianę sposobu myślenia o możliwościach wykorzystania nowych technologii.
Cel główny Programu będzie realizowany przez cele szczegółowe:
- rozwijanie kompetencji cyfrowych uczniów i nauczycieli, w szczególności w zakresie posługiwania się TIK w procesie kształcenia lub uczenia się;
- kształtowanie kompetencji społecznych i twórczych uczniów, w tym umiejętności pracy zespołowej;
- wspieranie innowacyjnych metod pracy;
- wykorzystanie w praktyce szkolnej zastosowań w różnych konfiguracjach pomocy dydaktycznych do realizacji programów nauczania z wykorzystaniem TIK.
Wraz ze złożeniem wniosku o udział w Programie, szkoła zobowiązuje się do zrealizowania następujących zadań:
- uczestniczenia przez przynajmniej jednego nauczyciela szkoły w konferencjach i szkoleniach z zakresu stosowania TIK w nauczaniu;
- uczestniczenia przez przynajmniej jednego nauczyciela szkoły w międzyszkolnych sieciach współpracy nauczycieli stosujących TIK w nauczaniu, w tym:
- udziale w co najmniej 3 spotkaniach organizowanych w ramach międzyszkolnych sieci współpracy nauczycieli,
- zorganizowaniu w szkole, w ramach uczestnictwa w międzyszkolnej sieci współpracy nauczycieli, co najmniej dwóch lekcji otwartych z wykorzystaniem TIK w nauczaniu,
- dzieleniu się przyjętymi rozwiązaniami i doświadczeniami z innymi nauczycielami przez udostępnianie w międzyszkolnej sieci współpracy nauczycieli, w szczególności opracowanych scenariuszy zajęć edukacyjnych z wykorzystaniem TIK, przykładów dobrych praktyk;
- wyznaczenie szkolnego e-koordynatora (którego zadaniem jest koordynacja działań w zakresie stosowania TIK w szkole) oraz powołanie nauczycielskich zespołów samokształceniowych, które wspierają dyrektora i nauczycieli w zorganizowaniu pracy szkoły z wykorzystaniem TIK;
- wykorzystywania TIK na zajęciach edukacyjnych prowadzonych w każdym oddziale szkoły uczestniczącej w Programie, w liczbie co najmniej 5 godzin zajęć edukacyjnych średnio w każdym tygodniu nauki w każdym roku szkolnym realizacji Programu począwszy od dnia zainstalowania i uruchomienia pomocy dydaktycznych zakupionych w ramach Programu;
- przedstawienia dla potrzeb organu prowadzącego sprawozdania z realizacji zadań wynikających z udziału w Programie, obejmującego zadania z pkt 1-4 oraz:
- ocenę wpływu stosowania TIK w szkole na zaangażowanie nauczycieli w proces nauczania i uczniów w proces uczenia się,
- charakterystykę problemów i barier w realizacji Programu;
- wypełniania elektronicznych ankiet dotyczących realizacji Programu;
- udziału w badaniach na potrzeby przeprowadzenia ewaluacji Programu.
Więcej na temat programu można dowiedzieć się na stronie: MEN – „AKTYWNA TABLICA”
W ramach realizacji Rządowego Programu „Aktywna tablica” SP8 otrzymała przewidziane programem wsparcie na zakup pomocy dydaktycznych.
E-koordynator programu: Piotr Bednarski
- Tablica interaktywna w pracowni matematycznej
Nauczycielski zespół samokształceniowy składa się z nauczycieli: języka polskiego, języka angielskiego, matematyki, biologii, fizyki i chemii
Szkoła Podstawowa Nr 8 z Oddziałami Integracyjnymi w Pabianicach nawiązała współpracę ze Szkołą Podstawową Nr 3 w Pabianicach oraz ze Szkołą Podstawową w Dobroniu w ramach Międzyszkolnej Sieci Współpracy, które placówki te już posiadają
Link do współpracy z SP Nr 3 w Pabianicach:
https://aktywnatablicapabianice.blogspot.com/
Zajęcia otwarte prowadzone w ramach realizacji programu:
- Matematyka w kl. IVa: Miary czasu
- Matematyka w kl. VIa: Mnożenie i dzielenie ułamków dziesiętnych