Terapia pedagogiczna

Terapia pedagogiczna, nazywana też zajęciami korekcyjno-kompensacyjnymi bądź wyrównawczymi to całokształt oddziaływań pedagogicznych stosowanych wobec dzieci z zakłóceniami rozwojowymi objawiającymi się specyficznymi trudnościami w nabywaniu i przyswajaniu wiedzy oraz towarzyszącymi im trudnościami wychowawczymi, zaburzeniami aktywności, zaburzeniami emocjonalnymi, zaburzeniami integracji i relacji społecznych.

Terapia pedagogiczna stwarza możliwości wszechstronnego rozwoju, a także przy pomocy odpowiednio dobranych środków koryguje niepowodzenia szkolne oraz ich negatywne konsekwencje. Oddziaływania mają charakter korekcyjno-kompensacyjny, ukierunkowany na usprawnianie zaburzonych funkcji (korekcja) i wspomaganie funkcji dobrze rozwijających się, by mogły być wsparciem dla funkcji zaburzonych i mogły je zastąpić (kompensacja).

Terapia pedagogiczna odnosi się do dzieci, które zostały przebadane przez Poradnię Psychologiczno-Pedagogiczną i posiadają opinię w sprawie objęcia pomocą psychologiczno-pedagogiczną lub orzeczenie o potrzebie kształcenia specjalnego.

Rokrocznie, w naszej szkole obejmuje się terapią pedagogiczną ponad 40 dzieci z klas I-VIII. Celem terapii pedagogicznej w klasach I-III jest wyćwiczenie podstawowych umiejętności szkolnych tj: pisania i czytania, wyrównywanie opóźnień fragmentarycznych w zakresie funkcji słuchowych, wzrokowych, sprawności manualnej i orientacji przestrzennej, stymulowanie zainteresowań i rozwijanie kontaktu werbalnego. Natomiast w klasach IV-VIII celem zajęć jest stworzenie możliwości rozwoju umysłowego, trening ortograficzny, doskonalenie umiejętności czytania i czytania ze zrozumieniem oraz przezwyciężenie skutków niepowodzeń szkolnych.

Uczniowie mają zajęcia indywidualne lub w małych grupach. Praca polega na indywidualnym oddziaływaniu terapeutycznym na każde dziecko w zależności od stwierdzonych u niego zaburzeń powodujących trudności w nauce. Zajęcia dostosowywane są do potrzeb i możliwości każdego ucznia oraz do jego tempa pracy, wzmacniając przy tym jego samoocenę. Uczniowie na zajęciach korzystają z wielu pomocy dydaktycznych, gier, historyjek obrazkowych, układanek, programów komputerowych rozwijających kreatywność i dających pozytywną motywację do działania.